Kategorier

Promenader; En simpel men ofta översedd ingrediens till välmående & god hälsa

Det har nu gått en månad sedan jag började min träning och kost. Jag tycker det är fascinerande hur jag känner en viss skillnad mot det positiva redan nu för mina leder i knäna, och då är det ”bara 5kg” jag har gått ner. Undrar hur bra det kommer att kännas när jag har gått ner mina 30kg?? 🙂

Denna gång kommer det tyvärr inte några processbilder. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag kommer att lägga upp det. Om det blir en gång i månaden eller en bild i början, en i mitten och en på slutet av programmet. Troligtvis blir det till nästa inlägg, så VARNING tjejer, det finns hög risk att ni gillar vad ni ser. Men det är ingen fara, det är helt naturligt!

Viktigare än vad man tror

Det känns bra just nu. Rätt fokus, rätt vilja, rätt träning! Nu gäller det bara att ta tag i vardagen mellan träningen och jobbet. Som jag nämnde i det tidigare inlägget så är jag fruktansvärt lat utav mig, där jag inte gör något mer än nödvändigt.

Vi hade en genomgång på jobbet inom Försvarsmakten förra året om hälsa, kropp, dygnsrytm och hur ens vardag ser ut, där många människor faller under en kategori som benämns ”den aktiva soffpotatisen”. Det är personer (som mig i det här fallet) som inte rör på sig mellan jobb och träning.

Det kan handla om att ta bilen till träningen, affären, till vänner, eller sätta sig innan eller efter jobb/träningen framför datorn/tv:n i timmar, eller ta rulltrappan osv. När man istället kan (bör!) ta cykeln eller gå när det handlar om kortare distanser, och vara ute mer istället för inne och ta trappan istället för att rulla upp.

Man får inte låta sig luras och tro att kroppen mår bra för att man har mycket muskler och ser bra ut. Kroppen kan i själva verket må dåligt för att man rör på sig för lite under själva dagen. Det är oerhört viktigt att kroppen får röra på sig mycket, och promenader är ett bra exempel.

Beat-Matches-Walking-Speed_o_100758

Svårt att ta dig ut på promenaderna? Skapa mål kopplat till aktiviteten

Några snabba tips och mål för att göra dina promenader lättare och roligare att genomföra:

  • Bestäm en distans som du skall klara på en viss tid
  • Ta omvägar till platsen du ska till (om du inte har bråttom förstås)
  • Lyssna på musik – Här kan du även skapa en form utav fantasi att du är med i en musikvideo och allt du möter på vägen blir en del av din musikvideo 🙂
  • Eller att du helt enkelt börjar vandra vid närliggande vandringsleder och planerar in någon friluftsaktivitet däremellan m.m.

Att bara promenera kan vara riktigt tråkigt ibland och då är det här några tips för att göra hela situationen lite roligare.

Just nu är jag ett praktexempel på den aktiva soffpotatisen. Men det är något jag jobbar på och jag upplever att det är svårare att ändra på, än att ändra och hålla sin träning och kost, eftersom det är en sådan stor del utav din vardag som blir helt annorlunda. Men det går om man sätter dit lite pannfläsk och vetskapen att man mår mycket bättre av det!

Steg för steg

Jag var inne hos försvarshälsan på jobbet för ett tag sedan och återupptog rehabprogram för mina knän, samtidigt kollade upp en sak som har besvärat mig ett tag. Jag har en del problem med mina nerver som är troligtvis i nacken och ner mot armbågarna vilket gör att jag förlorar kraft, rörlighet, och det utger smärta.

Det är ”back to basic” som gäller för mig nu, där jag har mycket basövningar och väldigt lätt träning framför mig ett tag. Det gäller att ta det steg för steg så att jag inte hamnar i ett bakslag ytterligare en gång.

Tillsammans med rehab för knäna och nerver så har jag lagt upp för hur mina veckor ser ut ett tag framåt.

  • Rehab 3 gånger i veckan (måndag-onsdag-fredag)
  • 5 splitschema för styrketräning, där jag har ca 2-3 muskelgrupper per dag, och där har jag lagt rygg & ben två gånger i veckan (Måndag-fredag)
  • Promenader (så ofta jag kan/vill)
  • Lätt boxningsträning

Jag kommer att gå in på lite mer detaljer senare för hur min träning, kost & rehab är upplagt.


tumblr_m1urfi8YYY1rr1polo1_500

Är det några frågor eller om det är något speciellt ni vill att jag skall skriva om så höra gärna av er 🙂 gå gärna in på styrkafamiljens hemsida och läs lite om oss, se vilka vi är och vad jag och mina kollegor jobbar med, och vad vi kan erbjuda dig.

Följ gärna Styrkafamiljen även på:

Facebook & Instagram

Om ni är extra sugna så kan ni även följa mig på:

Instagram

 

”Nut up or shut up”

Dela gärna artikeln med dina vänner:
Share on FacebookShare on Google+Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Om författaren:

Sebastian ”Sebba” Widström är en av Styrkafamiljens grymma massörer, specialiserad på finsk klassisk massage.

På bloggen delar han med sig av sina kunskaper kring anatomi och sportrelaterade skador och stelhet. Samt hans spännande resa mot ”drömkroppen”.

Gå till Sebastians profil
30 dagars nöjdhetsgaranti
24h svarsgaranti av din online-PT
Styrkafamiljen Vit Logotyp