Kategorier

De 3 bästa tipsen för att hålla träningsmotivationen på topp

Det känns så sjukt bra att kunna hjälpa andra att nå sina mål inom träning och välmående och se deras framsteg och glädjen de får av att hela tiden klara av nya övningar/hinder.

Samtidigt som det är väldigt roligt att hjälpa andra i sin träning så lägger jag resten av min vakna tid på min egen träning som just nu är fokus på nästkommande hinderbane race.

Då jag tränar inför hinderbanor lägger jag stort fokus på intervaller med aktiv vila (för att få bra återhämtning på löpsträckorna mellan hindrena) och mycket kroppsviktsträning som tex. Rep klättring,armgång,chins och mycket explosiva övningar för hela kroppen.

Arena Run är ett viktigt race för mig då jag ska tävla för ett nytt team och går vårat team i mål på en bra tid så lutar det åt att vi får tävla för dem i resten av alla race i år!

Motivation är ett MÅSTE i träningslivet, utan motivation tappar vem som helst lusten att träna

Jag började träna på gym när jag var 16 år och tränade då bara styrka för att bli stor och stark som de flesta killar i den åldern gör.

Men utan något speciellt mål med den träningen så blev det med tiden väldigt enformigt och det var svårt att hitta motivation till att gå till gymmet.

Det var inte för ens november 2014 när min pt tjatade på mig om ett hinderbanerace i Göteborg som jag verkligen hittade det som jag brann för och verkligen vill bli bäst i!

Min PT lade om min träning så jag gick ifrån alla tunga vikter och började träna på kroppskontrollen och utförde i princip all träning med kroppsvikt och otroliga mängder konditionsträning.

Att hitta ett syfte bakom min träning gjorde all skillnad

Träningen blev plötsligt sjukt rolig igen och jag utvecklades väldigt fort och lärde mig nya saker varje vecka. Vad var den stora skillnaden? Jag hade något att träna för. Och jag satte ständigt upp nya mål att jobba mot.

Men även fast träningen är rolig så kan det ibland vara svårt att hitta motivation till att orka ta sig till gymmet varje dag. Då är motivations-klipp en sjukt bra push i ryggen.

Jag blir grymt taggad av att höra kända träningsprofiler berätta om sin bakgrund och hur de blev framgångsrika inom träningen, i kombination med riktigt bra och motivationshöjande musik i bakgrunden!

Här är en av de videos som har hjälpt mig med motivationen väldigt många gånger. Give it a go:

Sammanfattningsvis, mina tips för att hålla motivationen uppe:

  • Skaffa ett syfte med din träning. För mig var det att bli bäst på hinderbana
  • Sätt upp tydliga mål att jobba mot – ju specifikare desto bättre
  • Kolla på motivations-klipp på youtube när du behöver den där temporära extra-pushen

Har du svårt att hitta motivationen själv?

Har du svårt att hitta motivation eller sätta upp ett mål i din träning på egen hand, och behöver hjälp så finns jag här för att hjälpa och motivera dig som din personliga tränare. Gå till min profilsida för mer information.

Vill du se lite hur det ser ut när jag tränar är det bara att klicka in på min facebook eller instagram.

Dela gärna artikeln med dina vänner:
Share on FacebookShare on Google+Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Om författaren:

Robin Forsbacka är personlig tränare. Han deltog i OCR EM 2016, så kort sagt är han expertisområde hinderbanor & funktionell träning.

På bloggen kan du vänta dig praktiska tips kring träning, samt att du får följa med han på olika tävlingar och annat intressant.

Gå till Robins profil
30 dagars nöjdhetsgaranti
24h svarsgaranti av din online-PT
Styrkafamiljen Vit Logotyp