Kategorier

Att träna på semestern

Träna på semestern?!

Det kan du väl inte göra? Du är ju på semester…..

Det är några av dem kommentarer som brukar komma upp när man vill träna på sin semester.

Nu brukar inte jag träna varje dag när jag väl är på semester men jag tycker det är extremt skönt att bara ge sig ut och gå eller springa.

Att få börja dagen med en löptur eller en simtur i havet innan en helt fantastisk frukostbuffé för att sedan slänga sig i solstolen.

Finns det något bättre?

Att kombinera är det bästa

Åker man utomlands och har köpt hotell med all inclusive så måste man få götta sig, inte sant?

Jag menar, hela poängen med att åka iväg är att komma bort från alla måsten. Att bara få va och lata sig till max.

Men du är säkert precis som jag, som mår bra utav att röra på sig.

Det bästa jag vet när jag är utomlands är att ta sig upp på morgonen (om man är en morgonmänniska haha) och gå ut och gå längs strandpromenaden. Eller att ta en simtur i havet.

trana-pa-semestern-citat

Sen gillar jag att ha ett gym tillgängligt, inte nödvändigtvis för att träna varje dag utan att ha friheten att kliva in där när man känner för det helt enkelt.

I slutändan vill vi alla må bra, det gör man av att träna regelbundet, äta den mat som man älskar (till en viss måtta) men att framförallt belöna sig med dem saker som gör en glad!

Att åka utomlands med min flickvän gör mig extremt glad.

Ta en stund i din ensamhet och fråga dig själv: Vad gör DIG glad?

Man vill alltid uppfattas som ödmjuk och omtänksam men om du inte redan gör det så måste du börja tänka på dig själv, inte bara alla andra.

Det finns bara en DU

Jag brukar säga att du ska göra det som gör lycklig.

Men jag vill även påpeka precis som jag skrivit i min rubrik, att det finns bara en du.

Det gäller att investera i sig själv för att må bra. Det är ingenting som bara kommer dig till skänks från ovan.

Jag skrev i mitt inlägg Vad är den perfekta drömkroppen  tre enkla tips för ett hälsosammare liv.

Dem 3 tipsen går hand i hand med att må bra. En av dem jag nämnde var nämligen att motionera dagligen, det kan vara hur enkelt som helst. Byt ut bilen mot cykeln till jobbet (om du kan) och du får det ”gratis”.

Jag nämnde även att äta balanserad husmanskost, det är också enkelt. Lägg upp ett schema inför kommande vecka och se till att få med pasta, ris, potatis, kött, fisk och grönsaker.

Sätt upp mål!

JA för guds skull, SÄTT UPP MÅL! Börja smått, börja med att du ska äta mer grönsaker och mindre färdigmat.

Eller så börjar du med att du vill röra på dig minst 2 ggr per vecka, eller hoppa över den där extra chokladbiten till kaffet.

Många bäckar små. Se till att börja någonstans på din investering på ditt nya jag.

Belöning

För att inte misstolkas vill jag bara förklara att du måste inte träna på din semester.

Har du lagt ner hela våren på att träna stenhårt inför sommaren och din semester så kanske du känner att det är just en semester du ska på. Absolut ingen träning för fem öre, bara njutning av allra högsta grad.

Jag vill bara avsluta med att det finns 1 miljon olika sätt att belöna sig på, det gäller bara att hitta sitt eget sätt att belöna sig på.

Så iväg och sätt upp mål, delmål och vad du ska belöna dig själv med när du väl når ditt mål.

Jag vet att du kan, jag vet att du kan lyckas. Du behöver bara tro på dig själv!

Med styrkehälsningar, Mikael.

 

 

Dela gärna artikeln med dina vänner:
Share on FacebookShare on Google+Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Om författaren:

Mikael Pettersson är försäljningsansvarig på Styrkafamiljen. Som föredetta ishockey-spelare har han stort intresse för hälsa och fitness.

Här på bloggen får du ta del av hans recept och annat smått & gott från sina års erfarenhet av träning och kost.

30 dagars nöjdhetsgaranti
24h svarsgaranti av din online-PT
Styrkafamiljen Vit Logotyp