Kategorier

Varför du ska lämna maskinerna på gymmet bakom dig och börja med fria vikter

Många av oss undrar; – Är fria vikter mer effektivt än maskiner? Eller är maskinerna på gymmet den heliga gral som nybörjare på gymmet leds till att tro?

Det är en fråga med mer än ett rätt svar på.

Träning med fria vikter har sina fördelar, och skulle jag vara tvungen att välja en sida så skulle det vara fria vikter tack vare sin enorma mångsidighet och att endast fantasin sätter stopp för vad man faktiskt kan göra med dem.

Med det sagt så har även maskiner sin plats i ditt träningsschema, och du ska inte vara rädd för att använda dig av båda parter i din träning för maximal effekt.

Kort och gott så har båda sina fördelar, respektive nackdelar.

Din komfortzon: Bekvämligheten med maskiner

Vi tar det från ruta ett.

Alla vet att det är en trygghet i sig att alltid kunna luta sig tillbaka på maskinerna.

Det är enkelt att utföra, det finns klara och tydliga instruktioner på hur man skall utföra dem och vilka muskler som man arbetar med.

Risken att man utför övningen fel är minimal.

Det är därför man ser så många nybörjare hålla sig till maskinerna på gymmet. Det är en trygghet man som nybörjare får som inte går att hitta i dem fria vikterna.

Jag minns själv som ung och oerfaren att den största rädslan man hade på gymmet var att göra bort sig inför alla andra (mer rutinerade) på gymmet, som man har fått för sig tittar på varje liten mikroskopisk rörelse man gör.

Inte för att hänga ut maskinerna helt och hållet. Dem fyller såklart sin nytta & funktion för dig som är nybörjare, såväl som erfaren atlet.

Enformig träning är en direktbiljett till misslyckade resultat

maskinbenpress

Enformig träning innebär att du till slut kommer sluta se resultat. Din kropp och dina muskler behöver ständigt ny och ökad ”stimuli” för att utvecklas och förbättras.

Så när du slutar se förbättrade resultat, och det börjar bli tråkigt att gå till samma maskin för att utföra exakt samma övning, vad gör du då?

Förhoppningsvis börjar du snegla bort mot den delen där du hittar dem fria vikterna.

Tyvärr känns det ganska läskigt för dem flesta. Det är trots allt outforskat territorium. Lite som att stå där uppe på avsatsen 10 meter upp och titta ner på vattenytan.

Man tvekar.

Med fria vikter lämnas du helt plötsligt till att göra allting själv.

Problemet är att dem flesta inte vill känna sig obekväma genom att möta rädslan utan förblir i sin komfortzon med maskinerna.

Jag tror mycket handlar om att det helt enkelt uppfattas som alldeles för svårt eller också okunskapen i att utföra dem korrekt.

Det är trots allt en del att tänka på när man använder fria vikter för att inte råka ut för skador. Men också för att få ut maximal effekt från övningen.

Men du behöver inte vara orolig, det är inte så komplicerat som det verkar.

Det är ingen konst att träna med fria vikter

Situps. tränar mage med medicinboll

Att träna med fria vikter är faktiskt inte svårare än att träna med maskiner, så länge du vet vad du ska tänka på.

A och O inom all träning är att bibehålla en bra hållning och att tänka på svanken. Spänn magen och håll ryggen i en rak neutral position så minskar skaderisken drastiskt i ditt utförande.

Tips till dig som vill ta första steget mot fria vikter:

  1. Använd dig av instruktörerna på ditt gym som kan visa och förklara för dig hur du ska utföra en övning så att du känner dig trygg i hur du ska utföra den.
  2. Gå till Youtube och sök på den övning du vill börja med. Det kryllar av erfarna och hjälpsamma personer som delar med sig av exakt hur du ska utföra en övning.
  3. Ett bra tips som funkade för mig när jag var nybörjare; Kolla på alla andra i gymmet. Risken är dock att man lär sig från någon som gör fel så var noga med vem du lär dig från.

    Kolla hur dem gör och försök snappa upp lite tips längs vägen. Men framförallt, våga gå fram till någon på gymmet och fråga – Vad ska jag tänka på här? Har du några tips på en bra ryggövning?

    Och vem vet, du kanske har fått en ny vän på köpet.

Skivstången

Jag bara älskar skivstången.

Du bestämmer själv rörelsen efter din egna kreativitet och kunskap. Det finns verkligen inga begränsningar.

Att jobba med skivstången ställer krav på både din koordination och balans vilket gör att man kopplar in muskler som nödvändigtvis inte är i fokus. Det bästa av allt är att när du tröttnar eller blir bättre på den övning du föredrar så kan du alltid justera svårighetsgraden efter din förmåga.

Jag har kommit till den graden att jag testar alla möjliga konstiga saker. Jag har t.ex. testat benböj på ett ben, 10-ton marklyft (man lägger 100kg på stången och man är inte färdig förrän man gjort 1oo reps), hit me with your best time!!

Helt allvarligt, vad kan man inte göra med en skivstång?

Övningarna och varianterna är oändliga om man breddar sin kunskap och sätter fantasin till.

Dem vanligaste basövningar som dem flesta associerar till vid ordet skivstång är; Benböj, marklyft och bänkpress. Men jag kan nog på rak arm rabbla upp ett tiotal till övningar som är minst lika effektiva.

Mina 3 favoritövningar med skivstång:

  1. Marklyft – en av dem tuffaste övningar för din rygg (men även rumpa och ben)
  2. Ryck med stöt – en övning som utmanar både koordination och explosivitet
  3. Frontböj med press – Denna övning har mer ”råstyrka” i sig, lasta på!

Ha roligt med fria vikter

Men för att bryta helt från vad man ska tänka på och inte tänka på – Ha roligt!

Glöm aldrig bort att ha roligt samtidigt som du tränar.. Vare sig du är på gymmet eller ute i naturen så våga experimentera och testa nya grejer, nya övningar. Det finns verkligen inget stopp med rätt fantasi.

Så jag vill uppmana dig som läser, nästa gång du ska träna så vill jag att du ska göra någonting ”outside the box”, någonting annorlunda och spännande helt enkelt. Det kan vara en övning du aldrig testat eller bara en övning som du i själva verket hatar.

Men hur kul det än är att träna så glöm inte bort den superviktiga ”vilodagen”. Det är under vilodagen som dina muskler växer, det är då dem får återhämta sig.

Sen innebär ju fria vikter ganska mycket mer än bara skivstänger. Jag skulle kunna gå in en hel del på både hantlar, kettlebells och den funktionella träningen, men det får vi ta en annan gång.

Har du någon favoritövning med fria vikter? Jag är superintresserad av att höra vad du tränar så skriv gärna i kommentarsfältet nedan.

Dela gärna artikeln med dina vänner:
Share on FacebookShare on Google+Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Om författaren:

Dan Andersson är VD för Styrkafamiljen och har en bakgrund som personlig tränare och massör sedan 2012. Här på bloggen delar han med sig av den kunskapen han har samlat på sig under åren.

Läs fler artiklar från Dan
30 dagars nöjdhetsgaranti
24h svarsgaranti av din online-PT
Styrkafamiljen Vit Logotyp