Kategorier

Varför JAG lägger ner mycket tid på att träna

Idag tänkte jag dela med mig om varför jag väljer att lägga ner så mycket tid på att träna.

Förutom att man mår bättre av att motionera och att träna så är det för att jag tycker det är roligt.

Hade jag inte funnit det roligt och givande hade jag aldrig lagt ner så mycket tid på gymmet.

Just nu är det betydligt roligare att traska till gymmet och lyfta skrot än vad det är att ge sig ut att springa t.ex. 5km. Men jag har börjat lite smått nu när sommaren är på ingång att faktiskt ge mig ut och löpa för lite mer välmående.

Men jag har ett mål och det är att ändra lite på min träning för att må bättre.

goals

Ett tips är att sätta upp ett mål med din träning för att ge dig lite extra motivation. Tänk gärna ut någonting du ska belöna dig med när du väl har klarat ditt mål.

 

Lirat ishockey nästan hela mitt avlånga liv

Jag var väl runt 5 bast när jag stod i ett par skridskor för första gången och någonstans efter mina första skär blev jag förälskad i sporten. Med mycket hjälp av en intresserad far som la ner nästan lika mycket timmar som jag i en kall ishall nere i dem småländska skogarna så började min ”karriär”.

Du tänker säkert att det är ”klyschigt” att tacka sina föräldrar för allt dem gjort t.ex. när proffsen gör det i en intervju, men många därute inklusive jag själv vet hur mycket det betyder att ha föräldrar som bryr sig och är engagerade.

Det jag vill komma till är att jag la ner oerhört många timmar på träning via ishockeyn. På den tiden fann jag det inte lika roande som jag gör idag, men jag skulle säga att jag har en stor fördel som tränade så mycket vilket har gett mig det pannben jag har idag.

Flyttade till Örebro 2012

Det var 2012 som jag nog egentligen fastnade för just gymmandet, det var då jag bestämde mig för att börja träna lite mer seriöst, tänka lite mer på vad jag stoppade i mig. Men då var det mer att jag bara ville bli stor, jag ville bli stor och stark.

Jag vet inte hur mycket tid jag la på övningar som bänkpress, benböj, marklyft, chins och dibs endast för att det var övningar som man kunde diskutera med andra och fråga; ”Vad tar du i bänkpress då?”.

Träningen gick hur bra som helst, jag tog mina mål ett efter ett. Jag klarade målet över det tresiffriga ”måstet” i bänkpress, jag körde viktade chin ups osv osv. Men sen kom den dagen då problemen började, min armbåge började krångla och som många andra valde jag att kriga på för att ”det går ju över snart”.

Efter diverse efterforskning, rådfrågning hos vänner, sjukgymnaster och naprapater så kom fick jag aldrig riktigt bukt på vad problemet var till 100%. Så i cirka 2år har jag inte kunnat träna ordentligt igen.

Jag vill bara att du tänker till direkt om du skadar dig, tar det på fullaste allvar och inte gör samma misstag som mig. Det är lätt att vara efterklok, men jag ångrar så mycket att jag bara fortsatte köra på.

Omprioriterade min träning

Idag tränar jag för att det är roligt, för att ha den kroppen som JAG mår bra av att ha.

Det måste inte förhållandevis innehålla magmuskler och stora biceps men jag vill ha en vältränad kropp som gör att jag får känna mig bekväm i min tillvaro. Jag har även börjat lägga in mer och mer kondition och en varierad kost som gör att jag ska få ett hälsosammare liv.

Vi är mänskliga och vi måste givetvis gå igenom svackor för att kunna ta oss vidare och förbi. Men det viktigaste är att du tar lärdom av dina misstag och att du ska LYSSNA på din kropp när den säger ifrån.

Ta mig inte fel, så länge det går så är det bara att kötta på men så fort kroppen säger ifrån är det dags att lyssna. Förhoppningsvis räcker det med några vilodagar och sen är det bara att köra på igen.

overheadsquat

Alla är vi nybörjare någon gång. Jag har precis börjat med overhead squat. Som ni ser så orkar jag knappt stången haha. Eftersom jag är en gammal ishockeyspelare är jag väldigt stel så denna övning är en riktigt utmaning för mig.

Nyfikenhet och viljan att utvecklas

Jag har alltid varit nyfiken på träning och kost och att kunna hjälpa andra människor. Det är något jag mår bra av och jag hoppas att detta blogginlägg kan generera någon sorts av nytta.

Mitt driv av att utvecklas och att lära mig nya saker fick mig att involvera mig i Styrkafamiljen. Vi står för ett unikt koncept där DU alltid står i fokus. Är DU inte nöjd, så är JAG inte nöjd.

Jag kommer fortsätta att skriva ner mina tankar, tips och funderingar kring träningsdelen så mig slipper ni inte i första taget. Ska ge mig på något recept snart igen också.

Är det något du undrar över eller önskar att jag grottar ner mig lite extra i så lämna gärna en kommentar så ska jag se vad jag kan klura ihop.

Det finns inga genvägar, det finns inga ursäkter. Vill du? Då kan du… Så ge dig ut i löpspåret, gå ut och gå eller mosa på gymmet, gör det som passar dig och det du tycker är roligt!

Allting gott, med vänliga styrkehälsningar Mikael.

 

Dela gärna artikeln med dina vänner:
Share on FacebookShare on Google+Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Om författaren:

Mikael Pettersson är försäljningsansvarig på Styrkafamiljen. Som föredetta ishockey-spelare har han stort intresse för hälsa och fitness.

Här på bloggen får du ta del av hans recept och annat smått & gott från sina års erfarenhet av träning och kost.

30 dagars nöjdhetsgaranti
24h svarsgaranti av din online-PT
Styrkafamiljen Vit Logotyp