Kategorier

Är din träning slöseri med tid?

Du går till gymmet och under ditt träningspass så börjar du fundera… ”Varför tränar jag? Varför är detta bra? Vad ger det mig? Det tar bara massor tid och energi!”

”Jag är trots allt ingen Charlotte Kalla som gör sig redo för ett nytt OS-guld,” intalar du dig själv.

Till och med jag ställer mig den frågan efter 10 år med träning av olika sporter och träningsformer. Det är fullt normalt. Men sen påminner jag mig själv om varför jag gör det, och kan fortsätta träna med ett leende på läpparna.

Målet med den här artikeln är att du ska känna dig trygg i varför DU tränar och sliter för en bättre hälsa. Så att du vet svaret på dem här frågorna nästa gång dem dyker upp för dig.

Är träning verkligen nödvändigt för dig som inte är elitidrottare eller tävlar i någon sport?

Om du är en person som har ett mål med din träning så är det automatiskt lite enklare att hitta motivationen för att ta sig till gymmet eller att gå ut på långpromenaden. Eftersom du vet hela tiden exakt vart du vill komma och vad belöningen är om du tränar, även när du inte känner för det. Du är helt enkelt beredd att svettas för att nå belöningen!

Men tänk om man inte har något annat mål med sin träning än att må bättre? Hur ska man då hitta det där lilla extra som gör att man går upp kl 05:30 för att hinna få in ett träningspass innan jobbet? Hur vet man att träningen verkligen ger effekt? Hur mäter man ”må bättre”?

Om du sitter i den båten så är du inte ensam. Mitt mål den senaste tiden, som så många av våra klienter på Styrkafamiljen, har inte varit mer än att må bra i kropp och knopp. Det kan göra att det är väldigt kämpigt att hålla disciplinen med träning och kost eftersom du inte har något konkret mål som du strävar mot och ser tydliga framsteg.

Men då ska du veta att träning har en mycket större positiv påverkar på din kropp än du tror.

För att förstå vilken positiv påverkan träning har på din kropp så måste du förstå hur DU fungerar

Vi utsätter oss själva för olika typer av belastningar under en dag. Denna belastning avgör till stor del hur du mår varje dag.

Någon jobbar 20 timmar i veckan på ett kontor. En annan jobbar 60 timmar i veckan i en fabrik med fysiskt tungt arbete. Det sliter såklart olika mycket på kroppen och resulterar i olika behov av hur aktiv man behöver vara utanför jobbet, såväl som vilken typ av aktivitet som behövs.

Det som är så fiffigt med kroppen är att om du får tillräckligt med sömn, mat och TRÄNING så anpassar du dig till ansträngningen och det slutar med att du t.o.m får mer energi till att göra annat.

Samma sak händer om du skulle öka antalet timmar du är inaktiv varje dag (från t.ex. 7 tim till 9 tim), fast i en negativ spiral. Du kommer till slut bli tröttare och tröttare. Anledningen till det här fenomenet är att kroppen alltid är ute efter att ligga i homeostas (samma nivå).

Påverkar du kroppen genom att träna så kommer kroppen vilja röra sig mer när den anpassat sig. Slutar du röra dig och är stillasittande så påverkar du kroppen åt andra hållet: Den blir mer och mer energilös (Ge energi = få mer energi).

Träningen gör att du kan jobba i ett högre och effektivare tempo, med samma fysiska eller psykiska ansträngning som på den lägre nivån.

Träning är en av dem bästa naturliga medicinerna för mental hälsa

Tränings koppling till mental hälsa

Träning är en stor nyckel inte bara till fysisk hälsa, men även till att bibehålla en god mental hälsa. Det är ett väldigt effektivt sätt att minska på stress och utmattning.

Stress är något som påverkar din hjärna, som i sin tur påverkar hur kroppen känner sig. Men det går åt båda håll.

Om din kropp mår bra så kommer det alltså ha en direkt påverkan på hur du mår i knoppen.

Träning och annan fysisk aktivitet utlöser endorfiner, kemikalier i hjärnan som fungerar som naturligt smärtstillande, och gör att du får mer kvalitetssömn. Som i sin tur minskar stress.

Så känner du dig stressad? Testa då att träna 30 min kondition. Du kommer bli både lugnare och må bättre!

Genom träning kan du bli en bättre version av DIG själv.

Visst under träningspasset kommer det kännas tufft (om du gör det rätt 😉 ) och det kommer komma stunder då du undrar varför du utsätter dig själv för detta. Då kommer förhoppningsvis det du läst idag till nytta så att du fortsätter kämpa. Det är värt det!

Du kommer bli belönad med mer energi och en positivare attityd som gör att du orkar vardagen utan att den ska vara tråkig och jobbig. Du kommer orka vara mycket mer kreativ, roligare eller analytisk beroende på vad du är bra på och vad du jobbar med.

Vilken träning är då bäst?

styrketräning-gym-vikter

Det finns inget enkelt svar på den här frågan som fungerar för alla. Men det finns många olika typer, former och sätt att träna på som är rekommenderade som jag ska bryta ner nu:

Kondition (intensiv och uthållig)

Kondition är framför allt belastning utav det kardiovaskulära systemet (andnings- och transportsystemet) och går att träna genom en uppsjö av olika varianter. Dem som vetenskapligt ger snabba resultat för kropp och knopp är dem svettiga och flåsiga intervallerna.

Vad är intervall-träning? Precis som det låter så går träningsformen ut på att träna i intervaller. Specifikt så ska man växla mellan hög- & lågintensitetsträning.

Ett exempel vore att först sprinta 40 sekunder, för att sedan ha aktiv vila där man joggar 20 sekunder innan man gör om samma sak igen.

Det finns många sätt att träna intervaller. Varför inte testa att gör dem i en roddmaskin istället för löpband och cykel? Du kommer garanterat bli svettigare och det kommer ge dig mer. Särskilt om du inte vanligtvis använder roddmaskinen.

PS. Glöm inte distanspassen i mellan alla intervaller. Det ställer andra krav på din muskulatur. Variation är nyckeln.

Styrketräning (snabbare och långsammare rörelser)

Styrketräning belastar i huvudsak muskler och ligament. Du kan träna styrketräning på många olika sätt och det kommer många nya trender inom detta område hela tiden.

Många av dem här nyheterna kombinerar styrka med kondition, t.ex. crossfit, bodycombat, cirkelträning och tabatta. Det är mycket bra träning som ger lite från båda världarna.

Något väldigt viktigt att tänka på i styrketräning är teknik och utförande då du ska jobba i ytterlägen med hög belastning. Det krävs att du vet vad du gör annars kommer du på sikt förmodligen skada dig eller tröttna för det inte ”känns rätt”.

En rekommendation är att du hela tiden ska försöka utveckla din träning med koordination, tyngre vikter, fler repetitioner, intensivare tempo, nya övningar och allt annat du kan hitta på för att utveckla och variera din träning.

Har du svårt att komma på hur du kan få variation på din träning? Då kan du alltid vända dig till personalen på gymmet som säkert har något snabbt tips åt dig.

Men du kan såklart även ta hjälp av en personlig tränare som ger dig ett tufft och motiverande träningspass som garanterat kommer chocka dig och din vanliga träningsrutin.

Stretching, behandlingar och övrigt

Stretching och behandlingar är enligt min åsikt enbart om du ska motverka någon muskel eller ligament som är stelt/ömmande eller liknande. Så du som är ”över-rörlig” behöver ABSOLUT INTE stretcha den leden du är rörlig i! Det finns helt enkelt ingen anledning.

Vill du varva ner efter ett styrkepass passar det dig mycket bättre att träna lågintensiv kondition. T.ex. 5-10 minuter på cykel eller löpbandet med lågt tempo.

Är du däremot väldigt stel i låt oss säga bröstet kan du med fördel alltid stretcha efter träningen (och andra tillfällen också). Både för att bli rörligare och för att transportera bort eventuella slaggprodukter.

Har du varit stel en längre tid? Kanske till och med så du har spänningsvärk? Då är det hög tid att ta hjälp av en massagebehandling. Styrkafamiljens massörer kommer djupt på dina muskler och fästen, och behandlingen gör att muskelspolen och senspolen töjs ut mer (mer blod kan cirkulera).

Första gången du testar? Då kan du registrera dig på vårt nyhetsbrev som du hittar en bit ner på startsidan för att få en 15% välkomstrabatt.

Min uppmaning till dig är att lägg fokus på det som är roligt, och blanda in lite ”tråkigare träning” för att få variation. Det leder till att den ”roliga träningen” blir ännu bättre!

Jag hoppas att du blev klokare av läsningen och känner att du får med dig något användbart till din träning och vardag. Känner du dig bara mer förvirrad än innan p.g.a. för mycket information så ta gärna kontakt med en av våra suveräna personliga tränare så hjälper dem dig att hitta din väg mot mer energi och glädje.

Dela gärna artikeln med dina vänner:
Share on FacebookShare on Google+Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Om författaren:

Dan Andersson är VD för Styrkafamiljen och har en bakgrund som personlig tränare och massör sedan 2012. Här på bloggen delar han med sig av den kunskapen han har samlat på sig under åren.

Läs fler artiklar från Dan
30 dagars nöjdhetsgaranti
24h svarsgaranti av din online-PT
Styrkafamiljen Vit Logotyp