Sov bättre tack vare ett tyngdtäcke

0
33

Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.

Vill du prestera riktigt bra på dagen och känna dig pigg och fräsch? Då finns det en hel del konkreta saker som du kan göra för att öka chanserna. Det viktigaste är att äta nyttigt, motionera regelbundet och att sova gott om nätterna. Här ska vi titta närmare på vad du kan göra för att sova bättre på nätterna.

Hantera din stress på ett konstruktivt sätt

Det första du behöver göra är att hantera din stress. Har du en stressig arbetssituation eller familjesituation? Kanske har du mer att göra än vad du känner att du egentligen hinner med? Då kan du behöva förändra hur ditt liv ser ut och vad det innehåller. Kanske är det läge att dra på antalet aktiviteter på kvällarna?

För många är det inte mängden aktiviteter som är problemet utan snarare hur man håller reda på allt som behöver göras. En bra tumregel är att skriva in allt som ska göras i kalendern – då har du alltid koll på läget och behöver inte lita på ditt minne – det skapar oftast oro att behöva göra det eftersom vi alla vet att minnet ofta sviker oss.

Se till att du har en bekväm säng

En bekväm och högkvalitativ säng är A och O när det gäller god sömn. Sängen ska vara lagom hård och det gäller att det är svalt och skönt i sovrummet. Dessutom ska det finnas möjlighet att mörklägga ordentligt. Ett annat bra tips är att köpa ett tyngdtäcke. Ett tyngdtäcke är behagligt för kroppen och gör att du känner dig lugnare och mer avslappnad. I vården har man använt tyngdtäcken en längre tid och nu har de även blivit populära bland allmänheten.

Ett annat bra tips är att inte ha med sig mobiltelefonen in i sovrummet. Lämna den hellre i vardagsrummet eller på kontoret. Det skapar lätt en stress att ha telefonen i sovrummet.